actieve stage in het derde leerjaar!
Het is even geleden!
De afgelopen week had ik een zeer drukke week. Het was terug tijd om een week voor de klas te staan. Dit keer waren het niet een paar losse lessen. Ik werkte een volledig thema en ook losse lessen uit.
Het thema werd verdeeld in drie themablokken, die telkens in de namiddag werden uitgevoerd. Maandag, dinsdag en donderdag bestonden dus grotendeels uit thema.
Mijn thema: sporen van levende organismen in de natuur, werd zeer goed opgenomen bij de leerlingen. Het thema werd steeds ingeleid door mijn beste vriend: 'Wetenschapper Sporius'. Hij had telkens een brief geschreven naar de klas. Deze brief leidde het thema in en gaf de leerlingen de bedoeling van het themablok weer.
Ik splitste mijn thema op in drie blokken:
1) Sporen van dieren in de natuur
2) Sporen van paddenstoelen, varens en mossen in de natuur
3) Sporen van de mens in de natuur
De leerlingen waren hier zeer enthousiast over.
Het verhaal omtrent deze hele stage speelde zich af in het bos. Het bos is voor een derde leerjaar een gekende omgeving, wat het voor hen makkelijker te begrijpen maakt.
Mijn thema omvatte zeer veel vrijheid voor de leerlingen. Aan de hand van mijn themabundel voerden de leerlingen opdrachten en proefjes uit. Er werden sporen-id's gemaakt van bosdieren. Allerlei proefjes en video's kwamen aan bod. Ook zeedieren gemaakt uit plastic flessen kwamen aan bod, dit vloeide voort uit de plastic soep dat door de mens veroorzaakt wordt.
Naast de leerinhouden werd er ook gewerkt aan samenwerken en het gebruik van ICT. De mentor waarschuwde me voor hectische momenten, deze heb ik zeker gekregen. Ik heb alles uit de kast gehaald om alles zo rustig mogelijk te houden, dit is me ook goed gelukt.
Ik toon hier ook nog enkele sfeerbeelden, geniet ervan!